Impacto de las variables moderadoras en las dimensiones que conforman el compromiso organizacional en docentes de IES públicas

Impact of moderating variables in the dimensions that make up the organizational commitment in teachers of public IES Resumen Para las IES es fundamental  contar con un equipo docente que tenga un alto compromiso organizacional, es por ello de suma importancia para los gestores de IES públi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ríos-Manríquez, Martha, Pérez-Rendón, Lízbeth Pérez Rendón, Ferrer-Guerra, Julián
Format: Online
Language:spa
Published: ACACIA A.C. 2018
Online Access:https://cienciasadmvastyp.uat.edu.mx/index.php/ACACIA/article/view/8
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Impact of moderating variables in the dimensions that make up the organizational commitment in teachers of public IES Resumen Para las IES es fundamental  contar con un equipo docente que tenga un alto compromiso organizacional, es por ello de suma importancia para los gestores de IES públicas contar con información, que les permita establecer estrategias para fomentarlo en los docentes que conforman su equipo  de trabajo,  para poder desarrollar al máximo su potencial, a fin de impactar en el resultado de la calidad de los profesionistas que se forman al servicio de la comunidad. En la presente comunicación  se analiza como los factores demográficos y de contratación, impactan en las dimensiones que conforman el compromiso organizacional. El estudio se realizó en base a una muestra de 89 docentes de universidades públicas en la Zona Metropolitana  Laja-Bajío a través de una versión adaptada del instrumento de Meyer y Allen (1997). Los resultados demuestran que  solo el compromiso afectivo se  ve influido por la edad y el régimen de contratación, sin que el resto de las variables influya sobre esta  u otra dimensión. Abstract It is essential for Higher Education Institutions (HEIs) to have a faculty that has  a high organizational commitment. So, it is important that managers of public HEIs have information that allows them to develop  strategies  to encourage teacher´s commitment  in a  public  HEIs environment, and  in this way influence quality outcomes for professionals who are serving the community. This paper analyzes how both demographic  and recruitment factors have impact on the dimensions that make  up the organizational commitment. The study was based on a sample of 89 public university professors  in the metropolitan area of Laja-Bajio, México. We used  an adapted instrument from Meyer and Allen (1997) construct. Main results show that only affective commitment is influenced by age and the faculty recruitment, without finding influence in the rest of the variables or another dimension.