Efectos de la metodología educativa sobre el desarrollo lúdico y verbal en niños preescolares en México y Ecuador durante el contexto de la pandemia

Preschool education plays a fundamental role in the child's further development and performance in primary school. Although the traditional teaching model predominates in basic education, various pedagogical models have been proposed as an alternative to the traditional model (Dipp et ...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Torres Guzmán , María Caridad, Quintanar Rojas , Luis, Solovieva, Yulia
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad Autónoma de Tamaulipas 2023
Online Access:https://revistapcc.uat.edu.mx/index.php/RPC/article/view/456
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-456
record_format ojs
spelling oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-4562023-12-12T19:16:33Z Efectos de la metodología educativa sobre el desarrollo lúdico y verbal en niños preescolares en México y Ecuador durante el contexto de la pandemia Torres Guzmán , María Caridad Quintanar Rojas , Luis Solovieva, Yulia Teaching methods, online teaching, activity theory, preschool age, role play Métodos de enseñanza, enseñanza en línea, teoría de la actividad, edad preescolar, juego de roles Preschool education plays a fundamental role in the child's further development and performance in primary school. Although the traditional teaching model predominates in basic education, various pedagogical models have been proposed as an alternative to the traditional model (Dipp et al., 2008; Aljabreen, 2020). The present study contrasts the effects of two educational methodologies applied online during the COVID-19 Pandemic, in Mexico and Ecuador, on the development of preschool children. 14 first grade children from 3 to 4 years old participated (6 from Mexico and 8 from Ecuador). The two methodologies were applied for 6 months, and two evaluations were carried out, initial and final, through the 'Developmental Assessment for Younger Preschool Children' (Solovieva & Quintanar, 2014). The results show that the two educational methodologies contribute in a similar way on the development of language, the acquisition of object actions and respect for social norms. In the same way, differential contributions from each educational methodology are recorded. The educational methodology used in Mexico favored the development of voluntary activity, while the educational methodology applied in Ecuador favored the development of symbolic activity. La educación preescolar tiene un papel fundamental para el desarrollo ulterior del niño y su desempeño en la escuela primaria. No obstante que en la educación básica predomina el modelo de enseñanza tradicional, se han propuesto diversos modelos pedagógicos como alternativa al modelo tradicional (Dipp et al., 2008; Aljabreen, 2020). El presente estudio contrasta los efectos de dos metodologías educativas aplicadas en línea durante la Pandemia del COVID-19, en México y Ecuador, sobre el desarrollo de niños preescolares. Participaron 14 niños de primer grado de 3 a 4 años (6 de México y 8 de Ecuador). Las dos metodologías se aplicaron durante 6 meses y se realizaron dos evaluaciones, inicial y final, mediante la ´Evaluación del desarrollo para niños preescolares menores´ (Solovieva & Quintanar, 2014). Los resultados muestran que las dos metodologías educativas aportan de manera similar sobre el desarrollo del lenguaje, la adquisición de acciones objetales y el respeto a las normas sociales. De la misma manera, se registran aportes diferenciales desde cada metodología educativa. La metodología educativa utilizada en México favoreció el desarrollo de la actividad voluntaria, mientras que la metodología educativa aplicada en Ecuador favoreció el desarrollo de la actividad simbólica. Universidad Autónoma de Tamaulipas 2023-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares application/pdf https://revistapcc.uat.edu.mx/index.php/RPC/article/view/456 10.29059/rpcc.20231201-165 Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales; Vol. 14 No. 2 (2023): Vol. 14 Núm 2 Julio- Diciembre 2023; 101-122 Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales; Vol. 14 Núm. 2 (2023): Vol. 14 Núm 2 Julio- Diciembre 2023; 101-122 2683-1813 2007-1833 spa https://revistapcc.uat.edu.mx/index.php/RPC/article/view/456/430 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution REVISTA DE PSICOLOGÍA
collection OJS
language spa
format Online
author Torres Guzmán , María Caridad
Quintanar Rojas , Luis
Solovieva, Yulia
spellingShingle Torres Guzmán , María Caridad
Quintanar Rojas , Luis
Solovieva, Yulia
Efectos de la metodología educativa sobre el desarrollo lúdico y verbal en niños preescolares en México y Ecuador durante el contexto de la pandemia
author_facet Torres Guzmán , María Caridad
Quintanar Rojas , Luis
Solovieva, Yulia
author_sort Torres Guzmán , María Caridad
title Efectos de la metodología educativa sobre el desarrollo lúdico y verbal en niños preescolares en México y Ecuador durante el contexto de la pandemia
title_short Efectos de la metodología educativa sobre el desarrollo lúdico y verbal en niños preescolares en México y Ecuador durante el contexto de la pandemia
title_full Efectos de la metodología educativa sobre el desarrollo lúdico y verbal en niños preescolares en México y Ecuador durante el contexto de la pandemia
title_fullStr Efectos de la metodología educativa sobre el desarrollo lúdico y verbal en niños preescolares en México y Ecuador durante el contexto de la pandemia
title_full_unstemmed Efectos de la metodología educativa sobre el desarrollo lúdico y verbal en niños preescolares en México y Ecuador durante el contexto de la pandemia
title_sort efectos de la metodología educativa sobre el desarrollo lúdico y verbal en niños preescolares en méxico y ecuador durante el contexto de la pandemia
description Preschool education plays a fundamental role in the child's further development and performance in primary school. Although the traditional teaching model predominates in basic education, various pedagogical models have been proposed as an alternative to the traditional model (Dipp et al., 2008; Aljabreen, 2020). The present study contrasts the effects of two educational methodologies applied online during the COVID-19 Pandemic, in Mexico and Ecuador, on the development of preschool children. 14 first grade children from 3 to 4 years old participated (6 from Mexico and 8 from Ecuador). The two methodologies were applied for 6 months, and two evaluations were carried out, initial and final, through the 'Developmental Assessment for Younger Preschool Children' (Solovieva & Quintanar, 2014). The results show that the two educational methodologies contribute in a similar way on the development of language, the acquisition of object actions and respect for social norms. In the same way, differential contributions from each educational methodology are recorded. The educational methodology used in Mexico favored the development of voluntary activity, while the educational methodology applied in Ecuador favored the development of symbolic activity.
publisher Universidad Autónoma de Tamaulipas
publishDate 2023
url https://revistapcc.uat.edu.mx/index.php/RPC/article/view/456
work_keys_str_mv AT torresguzmanmariacaridad efectosdelametodologiaeducativasobreeldesarrolloludicoyverbalenninospreescolaresenmexicoyecuadorduranteelcontextodelapandemia
AT quintanarrojasluis efectosdelametodologiaeducativasobreeldesarrolloludicoyverbalenninospreescolaresenmexicoyecuadorduranteelcontextodelapandemia
AT solovievayulia efectosdelametodologiaeducativasobreeldesarrolloludicoyverbalenninospreescolaresenmexicoyecuadorduranteelcontextodelapandemia
_version_ 1792084001921433600