La preparación del niño para la escuela desde la conceptualización de sus padres durante la pandemia
Psychological preparation for school is a term elaborated according to cultural historical model. This term refers to psychological formations, also called neoformations, which prepare the child for school learning. Close adults essentially influence on the level of development of neoformations thro...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Autónoma de Tamaulipas
2022
|
Online Access: | https://revistapcc.uat.edu.mx/index.php/RPC/article/view/438 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-438 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-4382022-12-27T19:38:03Z La preparación del niño para la escuela desde la conceptualización de sus padres durante la pandemia Maya Reyes, María del Rosario Solovieva, Yulia Bárcenas Pozos, Laura Angélica Psychological preparation for school is a term elaborated according to cultural historical model. This term refers to psychological formations, also called neoformations, which prepare the child for school learning. Close adults essentially influence on the level of development of neoformations through the inclusion of the child in activities that are accessible and relevant to them. The choice of these activities depends on the conceptions that adults have about the content of preparing for school. The objective of this study is to analyze the conceptions and actions carried out by parents and the influence of the social situation to prepare the child for school. The study was carried out from the application of interviews online due to the COVID 19 pandemic. It is concluded that the conceptions and actions that parents have do not guarantee the optimal level of preparation of the child for school. It is argued that parents require a guide psychological development of the children. La preparación psicológica para la escuela es un término elaborado desde el modelo histórico-cultural. Se trata de la adquisición de las formaciones psicológicas propias de la edad preescolar. Los adultos cercanos influyen esencialmente sobre el nivel del desarrollo de las neoformaciones a través de la inclusión del niño en las actividades accesibles y relevantes. La elección de estas actividades depende de las concepciones que tengan los adultos acerca del contenido de la preparación para la escuela. El objetivo de este estudio es analizar las acciones que realizan los padres de familia para preparar al niño para la escuela. El estudio se realizó a partir de la aplicación de entrevistas que se aplicaron en línea debido a la pandemia COVID 19. Los datos señalan que las concepciones y acciones de los padres no permiten garantizar el nivel óptimo de preparación del niño para la escuela. Se discute que los padres de familia requieren de una guía que los oriente el desarrollo psicológico de sus hijos. Universidad Autónoma de Tamaulipas 2022-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares application/pdf https://revistapcc.uat.edu.mx/index.php/RPC/article/view/438 10.29059/rpcc.20221201-152 Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales; Vol. 13 No. 2 (2022): Julio-Diciembre de 2022; 90-103 Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales; Vol. 13 Núm. 2 (2022): Julio-Diciembre de 2022; 90-103 2683-1813 2007-1833 spa https://revistapcc.uat.edu.mx/index.php/RPC/article/view/438/416 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
REVISTA DE PSICOLOGÍA |
collection |
OJS |
language |
spa |
format |
Online |
author |
Maya Reyes, María del Rosario Solovieva, Yulia Bárcenas Pozos, Laura Angélica |
spellingShingle |
Maya Reyes, María del Rosario Solovieva, Yulia Bárcenas Pozos, Laura Angélica La preparación del niño para la escuela desde la conceptualización de sus padres durante la pandemia |
author_facet |
Maya Reyes, María del Rosario Solovieva, Yulia Bárcenas Pozos, Laura Angélica |
author_sort |
Maya Reyes, María del Rosario |
title |
La preparación del niño para la escuela desde la conceptualización de sus padres durante la pandemia |
title_short |
La preparación del niño para la escuela desde la conceptualización de sus padres durante la pandemia |
title_full |
La preparación del niño para la escuela desde la conceptualización de sus padres durante la pandemia |
title_fullStr |
La preparación del niño para la escuela desde la conceptualización de sus padres durante la pandemia |
title_full_unstemmed |
La preparación del niño para la escuela desde la conceptualización de sus padres durante la pandemia |
title_sort |
la preparación del niño para la escuela desde la conceptualización de sus padres durante la pandemia |
description |
Psychological preparation for school is a term elaborated according to cultural historical model. This term refers to psychological formations, also called neoformations, which prepare the child for school learning. Close adults essentially influence on the level of development of neoformations through the inclusion of the child in activities that are accessible and relevant to them. The choice of these activities depends on the conceptions that adults have about the content of preparing for school. The objective of this study is to analyze the conceptions and actions carried out by parents and the influence of the social situation to prepare the child for school. The study was carried out from the application of interviews online due to the COVID 19 pandemic. It is concluded that the conceptions and actions that parents have do not guarantee the optimal level of preparation of the child for school. It is argued that parents require a guide psychological development of the children. |
publisher |
Universidad Autónoma de Tamaulipas |
publishDate |
2022 |
url |
https://revistapcc.uat.edu.mx/index.php/RPC/article/view/438 |
work_keys_str_mv |
AT mayareyesmariadelrosario lapreparaciondelninoparalaescueladesdelaconceptualizaciondesuspadresdurantelapandemia AT solovievayulia lapreparaciondelninoparalaescueladesdelaconceptualizaciondesuspadresdurantelapandemia AT barcenaspozoslauraangelica lapreparaciondelninoparalaescueladesdelaconceptualizaciondesuspadresdurantelapandemia |
_version_ |
1779057841660755968 |