Evaluación de tareas cognitivas de infantes en vulnerabilidad socioambiental utilizando una versión corta del WISC IV
The objective of the study described in this article was to associate social vulnerability with cognitive performance in groups of children living in contexts of environmental threat. The research design was non-experimental, correlation-comparative, and carried out in two phases. Children from six...
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Published: |
Universidad Autónoma de Tamaulipas
2020
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oai:ojs.pkp.sfu.ca:article-3742021-09-15T17:10:39Z Evaluación de tareas cognitivas de infantes en vulnerabilidad socioambiental utilizando una versión corta del WISC IV Evaluation of cognitive tasks of infants in socio-environmental vulnerability using a short version of WISC IV Yañez Quijada, Adrian Israel Camarena Gómez, Beatriz Olivia Morales Villegas, Raúl desempeño cognitivo, amenaza ambiental, vulnerabilidad social, plaguicidas, memoria de trabajo cognitive performance, environmental hazard, social vulnerability, pesticides, working memory The objective of the study described in this article was to associate social vulnerability with cognitive performance in groups of children living in contexts of environmental threat. The research design was non-experimental, correlation-comparative, and carried out in two phases. Children from six to twelve years old, residing in Hermosillo, Sonora, Mexico (n = 432), 88.2% in agricultural localities and the remaining 11.8% in urban context partici-pated, in the first phase 184 subjects participated and in the second 248. Indicators of the Social Vul-nerability, the AMAI test, the progressive matrix scale and the WISC IV test were used. In results, a negative correlation was observed between social vulnerability in threat contexts and cognitive per-formance (r = -.437); and two clusters were identi-fied, the so-called "Greater Social Vulnerability" (n = 115) and the named "Less Social Vulnerabili-ty" (n = 41). The study concluded on the need to integrate biophysical and social variables to the analysis of the cognitive performance of infants. El objetivo del estudio descrito en este artículo fue asociar la vulnerabilidad social con el desempeño cognitivo en grupos de población infantil que viven en contextos de amenaza ambiental. El diseño de la investigación fue no experimental, de correlación-comparativo y se llevó a cabo en dos fases. Partici-paron niños de seis a doce años de edad, residentes en Hermosillo, Sonora, México (n=432), 88.2% en localidades agrícolas y el 11.8% restante en contex-to urbano, en la primera fase participaron 184 suje-tos y en la segunda 248. Se utilizaron indicadores del Índice de Vulnerabilidad Social, la prueba de AMAI, la escala de matrices progresivas y la prue-ba WISC IV. En resultados, se observó correlación negativa entre la vulnerabilidad social en contextos de amenaza y el desempeño cognitivo (r= -.437); y se identificaron dos conglomerados, el denominado “Mayor Vulnerabilidad Social” (n=115) y el nom-brado “Menor Vulnerabilidad Social” (n=41). El estudio concluyó en la necesidad de integrar varia-bles biofísicas y sociales al análisis del desempeño cognitivo de infantes. Universidad Autónoma de Tamaulipas 2020-06-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares application/pdf https://revistapcc.uat.edu.mx/index.php/RPC/article/view/374 10.29059/rpcc.20200617-102 Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales; Vol. 11 No. 1 (2020): Volumen 11 issue 1(2020) January- june 2020; 34-51 Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales; Vol. 11 Núm. 1 (2020): Vol. 11 Núm. 1(2020): Enero-Junio de 2020; 34-51 2683-1813 2007-1833 spa https://revistapcc.uat.edu.mx/index.php/RPC/article/view/374/343 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
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The objective of the study described in this article was to associate social vulnerability with cognitive performance in groups of children living in contexts of environmental threat. The research design was non-experimental, correlation-comparative, and carried out in two phases. Children from six to twelve years old, residing in Hermosillo, Sonora, Mexico (n = 432), 88.2% in agricultural localities and the remaining 11.8% in urban context partici-pated, in the first phase 184 subjects participated and in the second 248. Indicators of the Social Vul-nerability, the AMAI test, the progressive matrix scale and the WISC IV test were used. In results, a negative correlation was observed between social vulnerability in threat contexts and cognitive per-formance (r = -.437); and two clusters were identi-fied, the so-called "Greater Social Vulnerability" (n = 115) and the named "Less Social Vulnerabili-ty" (n = 41). The study concluded on the need to integrate biophysical and social variables to the analysis of the cognitive performance of infants. |
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